Haruka Kashima: Piece of Earth

Veden leikkauspinta / Cross Section of Water, 2023.
Taivaan leikkauspinta / Cross Section of Sky, 2023.
Piece of Earth, 2023.

Kuvaan maata, vettä ja taivasta, joihin kuuluvat koskematon alkuperäisyys, rakennetut osiot, pysyvyys, muutos ja liikkeet yhtäaikaisesti. Haluan tarkastella moniosaista kokonaisuutta kuin suuren massan leikkauspintaa, hyödyntäen samalla narratiivista ilmaisutapaa.

Delving into the geological structure of our environment, much like a cross-section of a vast mass. I depict the earth, water, and sky, encompassing untouched originality, constructed components, permanence, change, and motion simultaneously. Narrative storytelling is one component of the artworks.

 

Näyttelyssä on esillä kaksiulotteisia teoksia ja installaatioita.

The exhibition features two-dimensional works and installations.

 

 

https://www.harukakashima.com/ 

 

 

Näyttelyä on tukenut Suomen kulttuurirahasto.
The exhibition has been supported by the Finnish Cultural Foundation.

Gunzi Holmström: Tietämättömyyden pilvi / Icke-vetandets moln / The Cloud of Unknowing

Hämähäkin arvoitus / Spindelns gåta / Riddle of the spider, 2023, öljy kankaalle, 140 x 110 cm.

Tietämättömyyden pilvi

Näyttely on saanut inspiraationsa meditaatiokirjasta The Cloud of Unknowing, joka ilmestyi Englannissa 1300-luvulla – luultavasti munkin tai papin kirjoittama. Kirjoittaja toteaa, että on hedelmätöntä etsiä olemassaolon totuutta älyn kautta – se täytyy tehdä rakkaudella ja olla alaston askel tuntemattomaan pimeyteen. “Älä ajattele – rakasta!”

Näyttelyn yhteydessä julkaistaan taidekirja “Gunzi Holmström – maalauksia målningar paintings 2013-2023” jonka tekstin on kirjoittanut kuraattori Juha- Heikki Tihinen. Kirjan voi ostaa galleriasta tai suoraan taiteilijalta. Näyttelyn teemaan sopii Tihisen lainaama Georgen Bataillen kirjoitus: “Tällä kertaa minulla ei ollut epävarmuuden häivääkään, mutta sen tilalla oli välinpitämöttömyys varmuudesta. Kirjoitan jumaluus enkä halua tietää mitään, en tiedä mitään. Muina hetkinä tietämättömyyteni oli kuilu, jonka yläpuolella roikuin.”

Gunzi Holmström työskentelee intuitiivisesti ja käsittelee taiteessaan omia kokemuksiaan henkisestä ulottuvuudesta, elämän pyhyyttä ja kosmoksen mysteeriä, sekä ihmisen suhdetta luontoon. Maalauksissaan hän on erityisen kiinnostunut symbolistisesta ja surrealistisesta perinteestä sekä keskiajan visuaalisesta tarinankerronnasta.

Näyttelyssä on öljy- ja akvarellimaalauksia sekä veistos. Holmström aloitti uransa video- ja installaatiotaiteililjana, ja on esittänyt teoksiaan taidemuseoissa, gallerioissa sekä festivaaleilla kotimaassa ja ulkomailla noin kahdessakymmenessä maissa. Hän on opiskellut Turun piirustuskoulussa sekä Valandin taidekorkeakoulussa (MFA). Holmströmin kolmas julkinen taideteos Sieni on juuri valmistunut Kulttuurikeskus Hanasaaren taidepuistoon. Interaktiivinen teos koostuu oliivinvihreästä pronssiveistoksesta ja uneliaasta, suggestiivisesta äänimaailmasta. Maahan asennetut sensorit tallentavat sienirihmastojen ja puiden juurien välistä kommunikaatiota.

Näyttelyä ja taidekirjaa ovat tukeneet TAIKE, Konstsamfundet, Nygrénin säätiö ja Svenska kulturfonden.

Taiteilijan kotisivut: www.gunholmstrom.com

 

 

Icke-vetandets moln

Utställningen är inspirerad av meditationsboken The Cloud of Unknowing som skrevs på 1300- talet i England, antagligen av en munk eller präst. Författaren konstaterar att det är fruktlöst att söka sanningen om existensen genom intellektet – det måste ske med kärlek och vara ett naket steg i in i det mörka och okända. “Tänk inte – älska!” I samband med utställningen utges boken “Gunzi Holmström – maalauksia målningar paintings 2013-2023” med text av kurator Juha-Heikki Tihinen. Boken kan köpas i galleriet eller direkt av konstnären.Tihinen citerar en text av Georges Bataille som väl beskriver utställningens tema: “Den här gången var jag inte det minsta osäker, istället var jag likgiltig för säkerheten. Jag skriver gudom och vill inte veta någonting, jag vet ingenting. I andra stunder är min okunnighet en avgrund som jag hänger ovanför.”

Gunzi Holmström arbetar intuitivt och utgår från sina egna upplevelser av den andliga dimensionen, av livets helighet och kosmos’ mysterium, samt människans förhållande till naturen. I sina målningar är hon särskilt intresserad av den symbolistiska och surrealistiska traditionen och det medeltida visuella berättandet. På utställningen visas olje- och vattenfärgsmålningar och en skulptur. Holmström inledde sin karriär som video- och installationskonstnär, och har visat sina verk i konstmuseer, gallerier och festivaler i hemlandet och utomlands i över tjugo länder. Hon har studerat i Åbo Ritskola och i Valands konstakademi (MFA). Holmströms tredje offentliga verk Svampen invigdes nyligen i Kulturcentret Hanaholmens konstpark. Det interaktiva konstverket består av en olivgrön bronsskulptur med en drömmande och suggestiv ljudvärld. Biosensorer under marken fångar upp signaler från kommunikationen mellan mycel och trädens rötter.

Utställningen och konstboken har understötts av TAIKE, Nygréns stiftelse, Konstsamfundet och Svenska kulturfonden.

Konstnärens hemsida: www.gunholmstrom.com

 

 

The Cloud of Unknowing

The exhibition is inspired by the meditation book The Cloud of Unknowing which was written in the 14th century in England, probably by a monk or a priest. The author states that it is fruitless to seek the truth of existence through the intellect – it must be done with love and be a naked step into what is hidden in darkness and unknown. “Don’t think – love!” In connection with the exhibition, the book “Gunzi Holmström – maalauksia målningar paintings 2013 2023”, with text by curator Juha-Heikki Tihinen, is released. The book can be bought in the gallery or directly from the artist. Tihinen quotes a text by Georges Bataille that describes the exhibition’s theme well: “No uncertainty this time, but an indifference towards certainty. I write divinity, not wanting to know anything, not knowing anything. At other times, my ignorance was the abyss over which I was suspended.”

Gunzi Holmström works intuitively and her art is based on her own experiences of the spiritual dimension, pondering the sanctity of life and the mystery of the cosmos, as well as man’s relationship with nature. In her paintings, she is particularly interested in the symbolist and surrealist tradition and medieval visual storytelling. The exhibition features oil and watercolor paintings and a sculpture. Holmström began her career as a video and installation artist, and has shown her works in art museums, galleries and festivals in Finland and abroad in over twenty countries. She has studied at Turku Art Academy and Valand Academy of Art (MFA). Holmström’s third public work The Mushrooms was recently inaugurated in the Art Park of Hanaholmen Cultural Centre. The Mushroom is an interactive artwork that combines an olive-green bronze sculpture with a dreamy, evocative soundworld. Underground biosensors pick up communication between a fungus mycelium and tree roots.

The exhibition and the art book have been supported by TAIKE, Nygrén’s foundation, Konstsamfundet and Svenska kulturfonden.

Homepage of the artist: www.gunholmstrom.com

 

Maria Duncker: Juuri ja juuri / Hjärtrot / Sweetheart

Hjärtrot

Jag hittade en stubbe i diket som liknar ett hjärta.

Tog den med hem.

Sen flyttade en stekel in.

Den goda pollinatoren.

Det är hennes hem nu.

Där i hjärt-rotens kammare

sover stekeln och hennes puppor sin vintersömn.

 

Mitt tillfälliga husdjur stekeln samt hennes puppor som bäst sover sin vintersömn i hjärt-stubben besöker galleriets studio 
3.10 – 22.10.2023.

 

Statens konstkommission för visuell konst motiverade mitt Statspris för Bildkonst 2020 på följande vis:

Maria Duncker (f. 1963) är en exceptionellt mångsidig bildkonstnär. De senaste åren har hon setts framför allt som skapare av experimentella video- och medieverk, av vilka ett färskt exempel är verket Hevonen on häst på Galleria Sinne 2019. Det väsentliga i Dunckers produktion är ett djupt samband med och respekt för naturen och ekologi – redan innan dessa teman blev huvudström inom konsten.

Ursprungligen är Duncker utbildad till keramikkonstnär och skulptör. Många av hennes verk anknyter till scenkonstens kontexter. Verken förenas av en säregen helhetsmässighet, som konstverk byggda i paketbilar, offentliga konstverk på Sundholmsstranden och folkdräktsverk gjorda av plastpåsar. Därtill har hon varit kurator för och genomfört tvärkonstnärliga festivaler.

 

Juuri ja juuri

Löysin ojasta kannon joka muistutti sydäntä.

Otin sen mukaan kotiin.

Sitten hukka muutti siihen.

Tuo hyvä pölyttäjä.

Se on nyt hänen koti.

Siellä sydänjuuren kammioissa

hukka ja hänen kotelonsa nukkuvat talviunta.

 

Gallerian studiotilassa vierailevat sydänkannossa asuva tilapäinen lemmikkini hukka ja hänen kotelonsa, jotka parhaillaan nukkuvat talviunensa 3.10 – 22.10.2023.

 

Visuaalisten taiteiden toimikunta perusteli Kuvataiteen Valtionpalkintoani 2020 seuraavasti:

Maria Duncker (s. 1963) on poikkeuksellisen monialainen kuvataiteilija. Viime vuosina hänet on nähty ennen kaikkea kokeellisten video- ja mediateosten tekijänä, joista tuoreena esimerkkinä Hevonen on häst -teos Galleria Sinnessä vuonna 2019. Dunckerin tuotannossa oleellista on syvä yhteys ja kunnioitus luontoon ja ekologiaan – jo vuosikausia ennen kuin teemoista tuli taiteen valtavirtaa.

Alun perin Duncker on saanut keramiikkataiteilijan ja kuvanveistäjän koulutuksen. Monet hänen teoksistaan kytkeytyvät esitystaiteen konteksteihin. Teoksia yhdistää omintakeinen kokonaisvaltaisuus, kuten pakettiautoihin rakennetut taidetapahtumat, julkisen taiteen teokset Salmisaarenrannassa ja muovipusseista tehdyt kansallispukuteokset. Lisäksi hän on kuratoinut ja toteuttanut poikkitaiteellisia festivaaleja.

 

Sweetheart

II found a stump in the ditch that looked like a heart. 

I took it home with me.

Then a wasp moved into it.

The good pollinator.

It is now her home.

There in the heart-stumps chambers

 the wasp and her pupas are hibernating.

 

My contemporary pet, the wasp and her pupas who lives in the heart-root will visit the galleries studio 3.10 – 22.10.2023.

 

The National Council for Visual Arts justified my State Prize for Fine Arts 2020 as follows:

Maria Duncker (b. 1963) is an exceptionally multidisciplinary visual artist. In recent years, she has been seen primarily as a creator of experimental video and media works, a recent example of which was the Hevonen on häst work at Gallery Sinne in 2019. Essential to Duncker’s work is a deep connection to and respect for nature and ecology – long before the themes became mainstream art.

Originally, Duncker was trained as a ceramic artist and sculptor. Many of her works are connected to the contexts of performance art. The works are united by an original holisticness, such as art events built in vans, works of public art in Salmisaarenranta and national costumes made of plastic bags. In addition, she has curated and implemented interdisciplinary festivals.

Maisemia savelle: Åsa Hellman, Eliisa Isoniemi, Kirsi Kivivirta, Johanna Rytkölä

Näyttely esittelee neljän keramiikkataiteilijan Åsa Hellmanin, Eliisa Isoniemen, Kirsi Kivivirran ja Johanna Rytkölän tulkintoja maisemasta. Näyttelyssä on esillä veistoksia, seinäteoksia, installaatioita ja vateja. Taiteilijoiden monimuotoinen yhteistyö on jatkunut pitkään. Kotimaisten näyttelyiden lisäksi ryhmän toiminta on kansainvälistä ja teoksia on ollut esillä mm. Milanossa, Faenzassa, Tukholmassa ja Heidelbergissä. Tätä näyttelyä suunnitellessa peiliksi nousi maisemia dreijatuille esineille maalannut keraamikko Gerda Thesleff (1871–1939). Ryhmän yhteistyöhön on kuulunut mm. työskentely Murolen ja Alasenjärven maisemissa.

Åșa Hellmanin aihepiiriin kuuluu maisemia ja luonnonvoimiin liittyviä ilmiöitä; lumimyrskyjä, sadetta, kasvillisuutta ja vedenelämää. Kuvatessaan maisemaa saveen hän samanaikaisesti kuvaa ilmiöitä luonnossa sekä hänen omaa sielunmaisemaansa.
www.asahellman.net

Eliisa Isoniemen teos ”Karjan evakkomatka” kuvaa sodan maisemaa, jossa naiset kävelivät karjan kanssa satoja kilometrejä evakkoon Karjalasta toisen maailmansodan aikana. ”Kasvoilla” teoksissa maisema asettuu kasvoille värein ja lasittein. Veistokset kuvaavat sään kokemista eri aistein: auringon välke ja tuuli tuntuvat iholla, hengitys tuo mukanaan kevään tuoksun, ahava kirpaisee poskilla. www.eliisaisoniemi.com

Kirsi Kivivirta Kaupungistuva maisema, elinympäristö, sen arkkitehtuuri ja arkisetkin tilat ovat Kirsi Kivivirran työskentelyn sisällön ja muodon lähtökohtia. Lukuisista paloista koostuvat teokset ovat usein monokromaattisia ja perustuvat toistoon. Teoksissa maisemallinen horisontti muodostaa rauhoittavan tekijän www.kivivirta.com

Johanna Rytkölän teosten aiheina ovat meret ja järvet osana maisemaa, maailman vesien nykytila ja vesi henkilökohtaisina muistoina ja kokemuksina. Öljymäiset, roiskuvat ja valuvat keraamiset lasitukset viimeistelevät lopputuloksen. Rytkölän teoksille on luonteenomaista selkeät muodot ja leikkisyys. www.rytkola.fi

Näyttelyä on tukenut Taiteen edistämiskeskus Taike

LANDSCAPES ON CLAY: ÅSA HELLMAN, ELIISA ISONIEMI, KIRSI KIVIVIRTA, JOHANNA RYTKÖLÄ

The exhibition presents interpretations of the landscape by four ceramic artists: Åsa Hellman, Eliisa Isoniemi, Kirsi Kivivirta and Johanna Rytkölä. The exhibition features sculptures, wall art works, installations and vases. The artists have a long history of multidisciplinary collaborations. In addition to domestic exhibitions, the group’s activities are international, and works have been exhibited in Milan, Faenza, Stockholm and Heidelberg.

ÅSA HELLMAN’S  subjects include landscapes and natural phenomena: snowstorms, rain, vegetation, and water life. By depicting the landscape in clay, she simultaneously depicts phenomena in nature and her own soul landscape. www.asahellman.net

ELIISA ISONIEMI’S  “Karjan evakkomatka” (“Cattle Evacuation Journey”) depicts a wartime landscape where women walked hundreds of kilometres with their cattle to evacuate Karelia during World War II. In the works  ”Kasvoilla” (“On faces”), the landscape is placed on the face with colours and glazes. The sculptures depict the experience of the weather through different senses: the flicker of the sun and the wind on the skin, the smell of spring on the breath, the sting of wolverine on the cheeks. www.eliisaisoniemi.com

KIRSI KIVIVIRTA The urbanizing landscape, living environment, its architecture and even everyday spaces are the starting points for the content and form of Kirsi Kivivirta’s work. Her works, which consist of numerous pieces, are often monochromatic and based on repetition. In the works, the scenic horizon forms a calming element. www.kivivirta.com

JOHANNA RYTKÖLÄ’S  works focus on seas and lakes as part of the landscape, the current state of the world’s waters and water as personal memories and experiences. Oily, splashing and dripping ceramic glazing complete the final result. Rytkölä’s works are characterised by clear forms and playfulness. www.rytkola.fi

The exhibition is supported by the Arts Promotion Centre Taike

 

Åsa Hellman
Eliisa Isoniemi
Kirsi Kivivirta
Johanna Rytkölä

Soile Hovila: Rauhan lähteellä – kuvakudoksia

osa Ataraxia -triptyykistä (kuvakudos, 2020-23, kuvaaja Henna Mitrunen).

Ataraxia kuvakudos, 2020-23, keskiosa. Kuva: Henna Mitrunen

Ataraxia kuvakudos, 2020-23. Osa saari. Kuva: Henna Mitrunen

Vastakohtien maailma I, kuvakudos, 2017. Kuva: Henna Mitrunen

Vastakohtien maailma IV, kuvakudos, 2018-19, 162 x 130cm. Kuva: Henna Mitrunen

Näyttelyni pääteos on 11 neliömetrin kokoinen triptyykki. Halusin kutoa suurteoksen, jotta pääsisin osaksi gobeliinitaiteen vuosituhantista traditiota. Ataraxia valmistui kolmen vuoden kudonnan jälkeen ja se esitellään nyt ensimmäistä kertaa. Työfilosofiani mukaan olen onnekas, kun valmista syntyy hitaasti, sillä maailma ei tarvitse enempää tavaraa.

Hitaus antaa mahdollisuuden pohtia pitkään tarinaa, jonka sitoutan lankoihin. Teoksen aiheena on luonto mielenrauhan antajana. Pandemia sai aikaan yhteisen kokemuksen stressistä, kun tuttu arki muuttui arvaamattomaksi. Suurkaupunkien asukkaita kehoitettiin jopa pysymään asunnoissaan, mutta Suomessa saattoi paeta metsään. Vertaan luontokokemuksen kauneutta katedraalien tarjoamaan ”nosteeseen” ja korostan luonnon pyhien paikkojen, kuten lähteen merkitystä. Muinaisuskon yhteys luontoon on kuitenkin katkennut ja metsää ei haluta pitää koskemattomana. Teos tuo esiin myös rauhoittumisen prosessin vaikeuden.

Tekstiilitaiteilija TaM, FM Soile Hovila (s. 1974) valmistaa kantaaottavia, mutta valon kauneudella ja värisävyjen rikkaudella vaikuttavia kuvakudoksia. Hovila on tehnyt Suomessa harvinaisia valokuvalähtöisiä kuvakudoksia yli 20 vuoden ajan. Tekstiiliteokset kudotaan käsin ohuilla langoilla pystykangaspuissa, jossa kuvaa tarkastellaan rivi riviltä ja peilikuvana. Nurjalta kudottaessa osa visuaalista ratkaisuista perustuu intuitioon.

www.soilehovila.net

Taiteilijatapaamiset: la 26.8. klo 14-16, la 9.9. ja su 10.9. klo 13-15.

Suomen Käsityön Ystävät ry järjestää la 9.9. klo 13 luennon: Suomalaisen kuvakudoksen jalanjäljissä. Luento käsittelee Ataraxian syntyvaiheita ja tulkintaa sekä SKY ry:n merkittävää roolia suomalaisen kuvakudoksen historiassa 1900-luvun alussa. Tapahtuma on osa Helsinki Design Weekiä 8.-17.9.2023.

Suomen Käsityön Ystävät ry edistää suomalaista tekstiilitaidetta ja käsityötaitoa. Vuonna 1879 perustettu yhdistys pyrkii uudistamaan kulttuuriperintöä näyttelyiden ja pedagogisen toiminnan kautta. Tekstiilitaiteilija TaM, FM Soile Hovila on erikoistunut kuvakudos- eli gobeliinitekniikkaan vuodesta 2001 lähtien. Valokuvalähtöiset kudonnaiset kertovat tarinaa ajankohtaisista asioista luonnon ja kauniin valon kautta.

Näyttelyä ovat tukeneet Taiteen edistämiskeskus, Alfred Kordelinin säätiö ja Suomen kulttuurirahasto.

At the Spring of Tranquility – tapestries

The main work of my exhibition is an 11 square meter triptych. I wanted to weave something big so that I could become a part of the millennial tradition of tapestry art. Ataraxia was completed after three years of weaving and is now being presented for the first time. According to my work philosophy, I’m lucky when the artwork is born slowly, because the world doesn’t need more stuff.

The slowness gives me the opportunity to think for a long time about the story, which I bind to the threads. The work describes the importance of nature in achieving inner peace. When familiar daily life became uncertain due to the corona pandemic, everyone experienced stress. It was recommended for metropolitan residents to stay in their apartments, but many Finns turned to the forest as a calming environment. I underline the significance of nature’s sacred places, such as springs, and compare the beauty of the natural world to the “elevation” provided by cathedrals. However, the ancient faith’s connection to nature has been broken, and the forest does not want to be kept untouched. The work also highlights the difficulty of the calming process.

Textile artist MA Soile Hovila (born 1974) produces tapestries that are impressive with the beauty of light and richness of color tones. Hovila has been making rare photo-based tapestries in Finland for over 20 years. The textile works are woven by hand with thin threads on vertical looms, where the image is viewed row by row and as a mirror image. When weaving from the wrong side, part of the visual solutions are based on intuition.

www.soilehovila.net

Artist meetings: August 26 from 14.00 to 16.00, September 9 and September 10 from 13.00 to 15.00.

The Friends of Finnish Handicraft organizes a lecture: Following the path of Finnish tapestry on September 9 at 13.00. Soile Hovila will present the exhibition. The lecture also discusses the significant role of The Friends of Finnish Handicraft in the history of Finnish tapestry at the beginning of the 20th century. The event is part of Helsinki Design Week 8.-17.9.2023.

The Friends of Finnish Handicraft promotes Finnish textile art and craftsmanship. Founded in 1879, the association strives to renew cultural heritage through exhibitions and pedagogical activities. Textile artist MA Soile Hovila has specialized in the tapestry technique since 2001. Her photo-based textile works use beautiful light and nature to tell stories about current issues.

The exhibition has been supported by Arts Promotion Center Finland, Alfred Kordelin Foundation and Finnish Cultural Foundation.