Tuuli Autio: Kirvespäiväkirja

Yksityiskohta sarjasta Tuokioita (valokuva: Tuuli Autio)

Kuvataiteilija Tuuli Autio veistää ja maalaa puisia reliefejä eli kohokuvia. Kirves ja temperavärit houkuttelevat puun piileviä puolia esiin. Kirveellä veistämisen lisäksi taiteilija jättää puuhun jälkiä toisinaan myös kivillä, vasaralla ja vaikka luistimilla.

Näyttelyssä liikutaan sanattomien päiväkirjamerkintöjen alueella. Abstrakteissa reliefeissä saattaa nähdä sisäisten maailmojen kuvia – kenties puun ja ihmisen. Puu pitää kirjaa ajan kulusta ja kertoo tarinaansa rakenteessaan. Veistäjän kirves kuuntelee puuta ja maalaa muistiinpanoja kokemuksista, joille ei löydy sanoja. Merkityksellisissä tuokioissa on sekä hetken läsnäoloa että ajattomuutta.

Tuuli Autio on veistänyt lapsesta asti ja työskennellyt pitkään kokonaisvaltaisesti puun parissa. Monien yksityisten taidekokoelmien lisäksi useita Aution teoksia on hankittu  Valtion ja HUS Taidetoimikunnan kokoelmiin. Näyttelyn työt ovat valmistuneet vuoden 2023 aikana. 

Taiteilijatapaamiset: lauantaina 26.8. klo 14-16 ja sunnuntaina 10.9. klo 13-15.

Työskentelyä on tukenut Suomen Kulttuurirahaston Hämeen rahasto.

Kotisivut: Tuuli Autio | artist, taiteilija | puuveistoksia, maalauksia ja piirustuksia

AXE DIARY

Visual artist Tuuli Autio sculpts and paints wooden reliefs. The axe and tempera colours bring out the hidden sides of the wood. In addition to carving with an axe, the artist sometimes leaves marks on the wood with stones, hammers and even skates.

The exhibition moves into the realm of non-verbal diary entries. In the abstract reliefs, one can see images of inner worlds – perhaps a tree or a person. The tree keeps a record of the passage of time and tells its story through its structure. The carver’s  axe listens to the tree and paints notes of experiences for which no words can be found. These meaningful moments are both fugacious and timeless.

Tuuli Autio has been carving since childhood and has worked holistically with wood for a long time. In addition to many private art collections, several of Autio’s  works have been acquired by the State and HUS Art Council collections. The works in the exhibition will be completed during 2023.

Artist meeting: Sat 26 August from 14-16 and Sun 10 September from 13-15.

The work has been supported by the Häme Fund of the Finnish Cultural Foundation.

Helena Kaikkonen: Auringon alla

Metsästä, 2022. Pellavalanka, värjätty silkkiharso, juuret.
Kun kevät alkoi tulla, 2022. Pellavakuitu, lyöntimetalli, 170 x 75 cm.
Pimeässä I, 2023. Silkki, juuri, hiekka. 
Hämärtyvää II, 2023. Oksa pellavalanka, silkki.
Auringona alla, 2021-2023. Pellavakuitu, maalattu paperi, lyöntimetalli, 220 x 130 cm.
Helena Kaikkonen
Rantavedet, 2023. Värjätty ja punottu paperi ja pellavalanka, 190 x 110 cm.
Pioni, 2022. Värjätty pellavakuitu, 164 x 105 cm. 
Pioni, yksityiskohta.

Auringon alla näyttelyn lähtökohtana ovat olleet elämän pienet ihmeet, onnen hetket ja toivo. Työskennellessäni ajan kulku, muistot väreistä, valosta, kesän kukat, vehreys, kuihtuminen ja katoavaisuus ovat kuljettaneet ajatuksia. Minulle tutut tekniikat ja materiaalit kuten esimerkiksi pellavakuitu, paperi, silkki, kasvien osat, lanka ja vanhojen teosteni osat ovat mukana näyttelyn töissä.
Materiaali on minulle merkityksellistä. Luonnosta keräämieni materiaalien löytöpaikka tai alkuperä, ajan jäljet, tuntu ja herkkyys saattavat vaikuttaa teoksen syntyyn ja sen sisältöön.

Näyttelyssä on mukana myös videoteos ” Kukkani sinä olet”. Teosta kuvattiin kotipihallani keväästä pitkälle syksyyn vuonna 2020.

Helena Kaikkonen on Oululainen tekstiili- ja kuvataiteilija. Hän valmistui tekstiilitaiteilijaksi Bergenistä Norjasta v.1992. Siitä lähtien hän on osallistunut kotimaisiin ja kansainvälisiin näyttelyihin, tehnyt julkisia teoksia, ympäristötaidetta, yhteisötaideprojekteja ja videoteoksia. Hänen teoksiaan on mm. Valtion taidekokoelmassa, Oulun taidemuseon kokoelmassa ja yksityisissä kokoelmissa. Kaikkonen työskentelee Pikisaaren Vanhassa Villatehtaassa Oulussa. Hän on Muu ry:n ja Oulun taiteilijaseuran jäsen. Hänelle myönnettiin ylimääräinen taiteilijaeläke tänä vuonna.

UNDER THE SUN

The starting point for the Under the Sun exhibition has been life’s small miracles, moments of happiness and hope. “While working, the passage of time, memories of colours, light, summer flowers, greenery, fading and transience have carried me through the moments of my life, of colours, of light, of summer flowers, of greenery, of fading and transience. Techniques and materials familiar to me, such as linen fibre, paper, silk, plant parts, yarn and parts of my old works are included in the exhibition’s works. The material is meaningful to me. The materials I collect from nature, the place of discovery or origin, the traces of time, the feel and sensitivity of the creation of a work and its content”.

The exhibition also includes the video work “My flower you are”, which was filmed in my back garden from spring to late autumn 2020.

Helena Kaikkonen is a textile and visual artist from Oulu. She graduated as a textile artist in Bergen, Norway in 1992. Since then, she has participated in national and international exhibitions, has created commissioned public works, environmental art, community art projects and video works. Her works are included in collections such as the Finland’s State Art Deposit Collection, the Oulu Art Museum and also private collections. Kaikkonen works at the Old Woolen Factory (Villatehdas) in Pikisaari, Oulu. She is a member of Muu ry and the Oulu Artists’s Association. This year she was awarded with an additional artist’s pension.

www.helenakaikkonen.fi

www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi

 

Thanks to the Arts Promotion Centre for supporting the exhibition.

​Kiitokset Taiteen edistämiskeskukselle näyttelyn tukemisesta.

Synnöve Dickhoff: Yön helmassa

Piiri, 2023

Viimeinen kukinto (sarja), 2020, paperi, sametti, lanka

’’Yön helmassa -näyttely on kokonaisuus, jossa luonnon kauneus, rajallisuus ja katoavaisuus ovat keskeisiä teemoja. Elämän alku ja loppu ovat olemassaolomme ihmeitä ja taiteessani vahvasti läsnä. Tämän näyttelyn teokset ovat kuvallisia kertomuksia, muistoja sekä heijastuksia meitä kaikkia ympäröivästä maailmasta, jota tummat sävyt hallitsevat. Rikotun maan haavoista versoo kuitenkin uutta haurasta elämää. Teepussit, kierrätyspaperit ja -kirjat ovat minulle tärkeitä teosmateriaaleja. Ne ovat moneksi muotoutuvia kevyitä materiaaleja, joita työstän käsin. Katseen, käsillä tekemisen ja alitajunnan yhteys on taiteellisessa työskentelyssäni erityisessä asemassa. Pintastruktuurin yksityiskohdat, arkiset ja maatuvat materiaalit ja niiden kerroksellisuus rikastuttavat teosten sisältöä ja visuaalista ilmettä.’’

Synnöve Dickhoff (1964) on valmistunut tekstiilitaiteilijaksi Taideteollisesta korkeakoulusta (nyk. Aalto-yliopisto) 1995, jonka jälkeen hän on osallistunut lukuisiin näyttelyihin koti- ja ulkomailla. Hänen teoksiaan on mm. Valtion taidekokoelmassa, RikArt taiteilijakirjakokoelmassa ja yksityisissä kokoelmissa. Synnöve Dickhoff on Suomen Kuvanveistäjäliiton ja Tekstiilitaiteilijat TEXO ry:n jäsen.

IN THE MIDST OF THE NIGHT

“In the midst of the night” is an exhibition in which the beauty of nature, the finiteness and transience are central themes. The beginning and the end of life are the miracles of our existence and are strongly present in my art. The works in this exhibition are pictorial narratives, memories, and reflections of the world around us, dominated by dark shades. From the wounds of a waste land, new fragile life sprouts emerge. Tea bags, recycled paper and books are important materials for my work. They are lightweight materials that can take many forms and that I work with by hand. The connection between the glance, the work created with your hands and the subconscious plays a special role in my art pieces. The details of surface structure, the everyday and the decaying materials and their layering enrich the content and visual appearance of the works.”

Synnöve Dickhoff (1964) graduated as a textile artist from the University of Art and Design Helsinki (now Aalto University) in 1995, after which she has participated in numerous exhibitions in Finland and abroad. Dickhoff works are part of the Finland´s State Art Deposit Collection 2014, 2011, 2009, 2004; the RikArt Artist´ Book Collection and various private collections. Synnöve Dickhoff is a member of the Association of Finnish Sculptors and the Textile Artists TEXO ry.

www.synnovedickhoff.com
www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi

Anna Klaus: Naamiohuveja

Video produced by Galleria A2, Arantzazu G. Bayon; Sound Design by Pietari Mikkonen.
The Dancer, 2022
Party II, 2022
Party I, 2001
Bathroom scene, 2005
To give or to receive, 2023
Hommage á Stellan Mörner: Portrait of a woman, 2018
Madonna greets her demon, 2002
The Dandy, 2022
Herr Oberst, 2022

Anna Klausin taiteessa näkyy fetissien lumo

Anna Klausin retrospektiivinen näyttely Naamiohuveja täyttää kesäkuussa Galleria A2:n. Suomalaistaiteilija Klaus on maalannut fetissiaiheisia teoksia 1990-luvulta saakka, ja taiteilijan kolmen vuosikymmenen ajalle sijoittuvaan tuotantoon mahtuu mitä erilaisimpia variaatioita teemasta. Hän on käsitellyt teoksissaan niin fetissiasuja ja -tuotteita kuin omia versioitaan taidehistoriallista teoksista, maalannut sekä ryhmiä ja yksittäisiä muotokuvia. Klaus esiintyi vuoteen 2017 saakka nimimerkillä Anna Kuritus. Taiteilijan kuvasto avaa näkymän fetissien maailmaan ja sen käytäntöihin, mutta toimii samalla mainiona esimerkkinä eroottisen taiteen mahdollisuuksista ilmentää halujen ja identiteettien moninaisuutta.

Lateksi ja kumi ovat Klausin maalauksissa usein toistuvia materiaaleja. Molempien kiilto ja peittävyys saavat huolellisen käsittelyn, ja ne on kuvattu aistillisina ja eroottisesti latautuneina aineina, jotka kiehtovat ja kiihottavat. Kumi ja lateksi ovat kantajansa uniformu, mutta myös toinen iho. Samankaltaisen käsittelyn saavat seksuaaliset aktit, joita taiteilija kuvaa tavalla, jotka saavat katsojan hahmottamaan SM:n laajan kirjon ja sen kiehtovuuden. Kyse on rooleista ja niillä leikittelystä, koko kehon seksualisoitumisesta ja mielikuvituksesta. Klaus kuvaa aiheitaan lämmöllä ja intohimolla, ja välillä hieman ilkikurisestikin. Kysehän on fantasiasta, vaikka se onkin todellista ja merkityksellistä.

Klausin taiteen maailma on kuin halujen kaleidoskooppi, jossa erilaiset fetissit ja kiinnostukset saavat sijansa. Hänen taiteensa on sekä osallistuvaa että osallistavaa, kun katsoja sekä tutustuu fetissimaailmaan, mutta voi myös tunnistaa omia kiinnostuksenkohteitaan. Klausin tuotannossa oman sijansa saavat taidehistoriaa kommentoivat maalaukset, joissa taiteilija on toteuttanut oman versionsa tavalla, joka saa meidät näkemään taidehistoriallisen esikuvan uusin silmin. Hugo Simbergin Halla on muuttunut Klausin käsittelyssä tutkielmaksi sitomisesta ja siihen liittyvästä nautinnosta. Anna Klausin versio on kunnianosoitus historiallisen kollegansa teokselle, mutta se saa myös pohtimaan, miten reagoida Hallan fetisistiseen versioon ja, miten ylipäätään suhtautua taiteessa avoimeen seksuaalisuuteen. Tom of Finlandin tavoin Klaus luo oman mielikuvituksellisen ja seksuaalisen utopiansa, jonka äärellä jokainen voi miettiä omien kiinnostuksiensa luonnetta ja suhdettaan seksuaalisuuteen.

Anna Klaus (1959) on opiskellut maalausta 1970- ja 1980-luvuilla ja debytoi fetissimaalarina nimellä Anna Kuritus vuonna 1991. Hänen teoksiaan oli ensimmäistä kertaa esillä ulkomailla 1995. Hänen teoksiaan on nähty lukuisissa näyttelyissä ja niitä on hankittu muun muassa Museum Erotican (Kööpenhamina) ja lukuisiin yksityiskokoelmiin Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Galleria A2:n näyttely on retrospektiivinen katsaus Klausin taiteesta 1990-luvulta tähän päivään.

FT Juha-Heikki Tihinen

ANNA KLAUS: MASQUERADES

 

Anna Klaus’ art shows the magic of fetishes

Anna Klaus’ retrospective exhibition Masquerades will fill Gallery A2 in June. Finnish artist Klaus has been painting fetish-themed works since the 1990s, and her oeuvre spans three decades and includes a wide range of variations on the theme. She has worked with fetish costumes and products as well as her own versions of art history, painting both groups and individual portraits. Until 2017, Klaus painted under the pseudonym Anna Kuritus. The artist’s imagery opens up a view into the world of fetishes and its practices, but also serves as an excellent example of the possibilities of erotic art to embody the multiplicity of desires and identities.

Latex and rubber are recurrent materials in Klaus’s paintings. Both are carefully treated for their gloss and opacity and are depicted as sensual and erotically charged substances that fascinate and excite. Rubber and latex are the wearer’s uniform, but also another skin. A similar treatment is given to sexual acts, which the artist depicts in a way that makes the viewer perceive the broad spectrum of SM and its fascination. It is a question of roles and their playfulness, the sexualisation of the whole body and the imagination. Klaus describes her themes with warmth and passion, and sometimes with a touch of mischief. It is a fantasy, even if it is real and meaningful.

Klaus’s art world is like a kaleidoscope of desires, where different fetishes and interests take their place. Her art is both participatory and inclusive, as the viewer not only explores the world of fetishes, but can also identify their own interests. Klaus’s work includes paintings that comment on art history, in which the artist has realised her own version in a way that makes us see the art historical role model with new eyes. Hugo Simberg’s Halla has become, in Klaus’s treatment, a treatise on bondage and the pleasure that comes with it. Anna Klaus’s version is a tribute to the work of her historical colleague, but it also makes us wonder how to react to the fetishist version of Halla and how to deal with overt sexuality in art in general. Like Tom of Finland, Klaus creates her own imaginative and sexual utopia in which everyone can reflect on the nature of their own interests and their relationship to sexuality.

Anna Klaus (1959) studied painting in the 1970s and 1980s and made her debut as a fetish painter under the name Anna Kuritus in 1991. Her work was first exhibited abroad in 1995. Her work has been shown in numerous exhibitions and acquired by the Museum Erotica (Copenhagen) and numerous private collections in Europe and the United States. The exhibition at Gallery A2 is a retrospective of Klaus’s art from the 1990s to the present day.

Juha-Heikki Tihinen, PhD

ANNA KLAUS: MASKERADBALEN

 

Anna Klaus konst syns fetischens förtrollning

Anna Klaus retrospektiva utställning Maskeradbalen fyller i juni Galleriet A2. Den finska konstnären Klaus har målat fetischartade motiv från 1990-talet och i den produktion som består av verk från 30 års tid ryms de mest olikartade variationer kring temat. Hon har i sina verk behandlat såväl fetischdräkter och produkter som egna versioner av konsthistoriska verk, målat såväl grupper som enskilda porträtt. Klaus uppträdde fram till år 2017 under signaturen Anna Kuritus. Konstnärens bildverk öppnar en utsikt till fetischernas värld och dess tillämpningar, men fungerar samtidigt som ett utmärkt exempel på den erotiska konstens möjligheter att uttrycka lusternas och identiteternas mångfaldighet.

Latex och gummi är de material som ofta upprepas i Klaus målningar. Bägges glans och täckning får en noggrann behandling och är framställda som sinnliga och erotiskt laddade ämnen som faschinerar och eggar upp. Gummi och latex är sin bärares uniform, men även en annan hud. En liknande behandling får de sexuella akterna vilka konstnären skildrar på ett sätt som får betraktaren att gestalta SM:s omfattande spektrum och dess fascination. Det är fråga om roller och lek med dem, hela kroppens sexualisering och fantasi. Klaus skildrar sina motiv med värme och passion och emellanåt också lite illmarigt. Det är ju fråga om fantasi, även om den är verklig och betydelsefull.

Klaus konstvärld är som begärens kalejdoskop där de olika fetischerna och intressena får sin plats. Hennes konst är såväl deltagande som inkluderande då betraktaren både bekantar sig med fetischvärlden men även kan erkänna sina egna intresseobjekt. I Klaus produktion får de målningar sin egen plats som kommenterar konsthistorien där konstnären förverkligat sin egen version på ett sätt som får oss att se den konsthistoriska förebilden med nya ögon. Hugo Simbergs Halla har i Klaus behandling förändratsnsttill en studie av bindning och den därtill hörande njutningen. Anna Klaus version är en högaktning till sin historiska kollegas verk men den får en även att reflektera över hur reagera på Hallas fetischhistoriska version och hur överlag förhålla sig till den öppna sexualiteten i konsten. Likt Tom of Finland skapar Klaus sin egen fantasifulla och sexuella utopi vid vilken envar kan fundera över sina egna intressens karaktär och relation till sexualiteten.

Anna Klaus (1959) har studerat måleri på 1970- och 1980-talen och debuterade som fetischmålare under namnet Anna Kuritus år 1991. Hennes verk visades för första gången utomlands 1995. Hennes verk har funnits till påseende på talrika utställningar och de har inskaffats bland annat till Museum Erotica (Köpenhamn) och talrika privatsamlingar i Europa och USA. A2-galleriets utställning är en retrospektiv återblick på Klaus konst från 1990-talet till i dag.

FD Juha-Heikki Tihinen

Taira Tiger: WANDERLUST

The Well of Being, 2023, ink, oil and oil pastel on canvas, 80 x 80 cm
Watermark, 2023, ink, oil and oil pastel on canvas, 70 x 70 cm
Manifesto, 2023, ink, oil and oil pastel on canvas, 200 x 200 cm
The Art of Travel, 2023, Oil and oilpastel on canvas, 50 x 40 cm
The Body Keep the Score, 2023, oil, oilpastel and ink on canvas, 85 x 85 cm
Nameless Passion, 2023, oil and oilpastel on canvas, 130 x 130 cm

Olen liian rakastunut maalaamiseen elääkseni sen kanssa rauhassa.

Kuvataiteilija Taira Tigerille näyttelyn nimi Wanderlust tarkoittaa sananmukaisesti vahvaa halua vaeltaa ja tutkia maailmaa. Loputon määrä eri vaihtoehtoja ja valintoja vievät häntä maalaamisessa kohti tuntematonta, hetkeä, jolloin työ on valmistunut. Työskentely on hänelle seikkailua, tutkimusta ja taistelua. Visuaalisen epätäydellisyyden ihanuus maalauksessa on samaa kuin epätäydellisyyden ja keskeneräisyyden hyväksyminen elämässä. Maalausprosessi on hänelle oman identiteetin prosessoimista: henkilökohtaiset muutokset elämässä heijastuvat suoraan teosten syntymiseen.

Taira Tigerin näyttelyssä on esillä öljyvärimaalauksia viimeisen vuoden ajalta. Edeltäneessä näyttelyssä olleet musteella maalatut lähes yksiväriset teokset saivat taiteilijassa kaipuun vahvojen muotojen ja värien pariin. Kaikki käyttämättä jäänet viivat tulivat myös mukaan. Teoksissa risteilevät öljypastelleilla ja öljyväreillä maalatut, tai eri tavoin pyyhityt ja raapustetut, pintaa jakavat verkostot. Kaikki tunteet, kuten epävarmuus, turhautuminen, ilo ja onnellisuus ovat niissä mukana.

Taira Tiger (s. 1970 Helsinki) on valmistunut kuvataiteilijaksi Lahden muotoilu ja -taideinstituutista 2014 ja taidemaalariksi Vapaasta taidekoulusta 2003. Hän asuu ja työskentelee Helsingissä. Tiger on pitänyt lukuisia yksityisnäyttelyitä Suomessa ja osallistunut ryhmänäyttelyihin Suomessa ja ulkomailla.

 

Näyttelyä on tukenut Taiteen edistämiskeskus Taike

 

I am too in love with painting to live with it in peace.

For visual artist Taira Tiger, the title of the exhibition Wanderlust refers to a strong desire to wander and explore the world. The endless abundance of options and the choice between them drives her painting towards the unknown, towards the moment when the work is finished. For her, working is an adventure, an exploration, and a struggle. The beauty of visual imperfection in painting is the same as the acceptance of imperfection and incompleteness in life. For Taira, the process of painting is a processing of her own identity: personal changes in life are directly reflected in the creation of her works.

Taira Tiger´s exhibition features oil paintings from the year 2022. The almost monochrome works in ink in the previous exhibition made the artist long for strong forms and colours. All the unused lines came in. The works intersect with networks of surfaces painted with oil pastels and oil paints, or erased and scribbled in various ways, dividing the surface. All emotions, such as uncertainty, frustration, joy, and happiness are present in them.

Taira Tiger (b. 1970 Helsinki) graduated as a visual artist from the Lahti Institute of Design and Art in 2014 and as a painter from the Free Art School in 2003. She lives and works in Helsinki. Tiger has held numerous solo exhibitions in Finland and participated in group exhibitions in Finland and abroad.

The exhibition has been supported by the Arts Promotion Centre Finland (Taike)