Satu Kalliokuusi: PERINTÖ II – Unde sitis? Mistä tulet?

Kevät tulee vielä jonakin päivänä, 2023, 220×220 cm, orgaaniset värit riisipaperille ja pellavalle 

Satu Kalliokuusen näyttely käsittelee sitä, mitä olemme saaneet perinnöksi esivanhemmiltamme, mitä siitä on jäljellä ja mitä siitä jää jälkeläisillemme. Kalliokuusi on kehittänyt omaa kuvataiteen työskentelytapaansa vuosikymmenten ajan tutkien muun muassa luonnonpigmenttejä. Tämä lähestymistapa on nyt ajankohtaistunut  vallitsevan uusmateriaalisen filosofian myötä myös taidemaailman konteksteissa. Näyttelyssä on mukana maalauksia ja veistoksia, jotka on valmistettu kierrätys- ja luonnonmateriaaleista maalausten väriaineita myöten. Teoksissaan Kalliokuusi pohtii ihmisen ja luonnon spiritualiteettista suhdetta, esivanhemmiltamme saamaamme perintöä, luontoa ja suhdettamme siihen.

Näyttelyn keskeistä aineistoa on kansanperinteen aiheet ihmisen ja luonnon yhteydestä, jossa ero ihmisen, muun luonnon ja luonnon henkien välillä on liudentunut. Kalliokuusi nostaa perinteestä kuva-aiheita ja teemoja nykytaiteen kielelle ja nykykulttuurin kontekstiin siten, että taiteen kokijoilla on mahdollisuus tavoittaa tunne kulttuurisesta jatkuvuudesta, yhteydestä rikkaaseen kulttuuriperintöömme. Hän käsittelee teemojaan transkulttuurisessa situaatiossa:  kulttuurisia vaikutteita on Itä-Suomesta, Lapista ja Virosta..

Kalliokuusi on luontoaktivisti ja hänen teemansa ovat glokaaleja, ne sijoittuvat paikallisen ja maapallollisen leikkauspisteisiin, esimerkiksi kaivoskiistat ja metsäpolitiikka. Nämä teemat ovat ajankohtaisia kansainvälisen ympäristöpoliittisen nykytaiteen kentässä.

TAITEILIJATAPAAMINEN su 14.5.2023 Satu Kalliokuusi on galleriassa klo 12-16 kertomassa teoksistaan.

Satu Kalliokuusi (s. 1965 Kouvola) on helsinkiläinen taidemaalari ja kuvataiteilija. Kalliokuusi toimii kuraattorina Art Äkäslompolon nykytaide, yhteisö- ja ympäristötaideprojektissa Kolarissa yhteistyössä Lapin taiteilijaseuran kanssa, sekä Helsingin Taiteilijaseuran kansainvälisissä yhteistyöprojekteissa. Lisäksi hän kuuluu Taivaalliseen Akatemiaan, joka on Outi Heiskasen aikoinaan kokoama taiteilijaryhmä.

LEGACY II: Unde Sitis? Where do you come from?

 

What are the remains of our ancestors’ inheritance? What will be left to our descendants? These are the questions proposed by Satu Kalliokuusi in this exhibition. Kalliokuusi has worked as a professional visual artist for decades, developing a style based on the research and use of natural pigments, ecological materials, and organic painting techniques. She can be considered a pioneer in the advent of new materials philosophy in contemporary art. The exhibition features paintings and sculptures made from recycled and natural materials, including organic dyes.

The main theme is the folklore tradition derived from the connection between man and nature: the spirits (ESSENCE) of man and nature dissolve and become one. Kalliokuusi elevates tradition to the language of contemporary art and culture, allowing the viewer to feel the continuity and bond with our rich cultural heritage. Her influences come from Eastern Finland, Lapland, and Estonia.

Kalliokuusi is an environmental activist: in her work she often deals with themes such as local mining disputes and forestry policy. These are central subjects in contemporary environmental art.

ARTIST MEETING Sun 14.5.2023 Satu Kalliokuusi will be in the gallery from 12–16, taking us through the exhibition’s works and applied techniques.

Satu Kalliokuusi (b. 1965 in Kouvola), Helsinki-based painter and visual artist. She has acted as curator and project director for Art Äkäslompolo Contemporary Art Community and different environmental art projects in cooperation with the Lapland Artists’ Association (Kolari). She has also worked in various Helsinki Artists’ Associations international cooperation projects. Kalliokuusi is a member of the Outi Heiskanen’s Heavenly Academy art collective.

Aino Keinänen: Jäljelle jää tarina

Hilja Pärssinen, 2020, mixed media on paper,  61 x 91 cm

Teokseni käsittelevät katoavaisuutta, historian kirjoituksen subjektiivisuutta ja ihmiskunnan kehityksen aaltoilua. Kuvaan unohdettuja ihmisiä, niin tavallisia kuin vaikutusvaltaisiakin, niin kuvitteellisia kuin oikeasti eläneitä, unohtuneita ja myöhemmin löydettyjä. Kiinnitän huomioni erityisesti unohdettuihin ja pois pyyhittyihin naisiin.

Yksi tapa kunnioittaa tavallisia unohdettuja ihmisiä ja heidän kohtaloitaan on sepittää tarinoita, jotka perustuvat johonkin tiettyyn aikakauteen ja ympäristöön liittyviin faktoihin. Näin voidaan ajatella että kuvitellun hahmon kaltainen henkilö on todella ollut olemassa. Myös suullisella perimätiedolla on tärkeä rooli. Sen ansiosta iänikuinen sukupolvien ketju elää vahvana sisällämme.

Kuvissani laskostuva kangas symboloi historiaa siitä näkökulmasta josta me sitä kulloinkin katsomme. Teoksissani kankaalla on naisen rooliin kietoutuva merkitys myös vaatteena, jonka peittävyys ja paljastavuus ovat usein olleet naisia kontrolloimaan pyrkivien ihmisten näkökulmasta tärkeitä kysymyksiä. Toisaalta naisilta vaaditaan kauneutta ja paljasta pintaa ja toisaalta taas heidän odotetaan peittävän itsensä ollakseen uskottavia.

On harhaanjohtavaa olettaa, että menneisyys olisi pelkän epätasa-arvon aikaa ja että tasa-arvo olisi keksitty vasta lähihistorian aikana. Molempia on ollut aina. Esimerkiksi nykyinen ei-binäärinen käsityksemme sukupuolesta ei ole maailmanlaajuisella tasolla mikään uusi asia. Menneisyyden epätasa-arvon korostamiseen sisältyy myös se vaara, että sillä saadaan nykyiset tasa-arvo-ongelmat näyttämään vähäpätöisiltä. Pahimmillaan sellainen voi johtaa takapakkiin.

Historialliset vaikuttajat ovat elintärkeitä esikuvia uusille sukupolville. Joka kerta kun arvokkaita asioita tuhoutuu, lohdullista on se, että jäljelle jää tarina. Emme saa kadottaa tarinoita, jotka kertovat luontaisesta taipumuksestamme toimia moraalisesti oikein. Tarvitsemme kokonaisemman kuvan historiasta.

-Aino Keinänen

 

What remains is a story

My works deal with transience, the subjectivity of history’s chronicles, and the ripple of human development. I portray forgotten people – both ordinary and influential, imaginary, and real – that are finally discovered. I particularly focus on forgotten and erased women.

I make up stories based on real episodes from a particular historical era, placing ordinary people and their destiny in the middle of the narrative. Oral tradition plays an important role keeping alive the existence of past generations and their mark in our times.

In my paintings, cloth symbolizes history from today´s perspective. Fabric is strongly connected with the role of women throughout history: by covering women´s bodies with fabric or removing it to reveal their nakedness, patriarchal societies have tried to control women´s lives. Women must wear discreet clothes to be credible, but underneath those clothes there must be a perfect body, shaped by the dictate of beauty imposed on women.

Assuming that the past was a time of mere inequality, and that equality has only been invented in recent history is misleading. Both have always coexisted.

Historical figures and personalities are vital role models for the new generations to come. Valuable historical events are forgotten and what remains is a story. We must not lose the stories that tell about our innate tendency to act morally right. A more complete picture of history is needed.

-Aino Keinänen

 

 

Antti Haapio: Deemi

Deemi-näyttelyn nimi viittaa populaatioon sekä yksilön ja yhteisön – alkion ja joukon – väliseen suhteeseen. Näyttely koostuu valokuvasarjoista, joiden aiheena on esimerkiksi lapio, hammasharja, kirja tai jakkara. Näyttelyn teokset esittävät aiheensa suoraan, mutta ne ovat myös vertauskuvia ihmisistä ja ihmisyhteisöistä.

Deemi-näyttely koskettelee ilmiötä, jossa yksittäinen ilmentymä mielletään osaksi laajempaa kokonaisuutta. Usein todellisuus liian runsaslukuisine yksityiskohtineen näyttäytyy kaaoksena ja hallinnan tunne menetetään. Tästä muodostuu tarve yleistää ilmentymiä, yritys luoda järjestystä luokittelemalla asioita. Tämä prosessi harvoin tekee oikeutta yksittäiselle ilmentymälle. Yhteisö ja sen toimivuus on ensisijaista, mutta myös yksilön olemassaolon ainutlaatuisuuden ja ainutkertaisuuden tunnistaminen on tärkeää.

Näyttelyn teosten lähtökohtana on yksinkertaiset, pelkistetyt visuaaliset havainnot. Nämä irralliset kuvalliset ideat on yhdistetty näyttelyn teeman alle yhdeksi kokonaisuudeksi.

Antti Haapio (s. 1964) on tamperelainen valokuvaaja ja valokuvauksen opettaja. Näyttelyä ovat tukeneet Taiteen edistämiskeskuksen ja Suomen kulttuurirahaston Pirkanmaan rahastot.

anttihaapio.com

 

DEME

 

The name Deme refers to a population and a relationship of an individual and society. The exhibition consists of a series of photographs with one subject – for example a shovel, a toothbrush, a book or a stool – that is a direct metaphor explaining people and human communities.

In the Deme exhibition a single manifestation is perceived as part of a larger whole. The sense of control is lost inside a chaotic reality composed by far too many details. From this arises the need to generalize manifestations, an attempt to create order by classifying things.The priorities are the community and its functionality, but it is also important to recognize the uniqueness of each individual’s existence.

The works presented are based on simple, streamlined visual observations, that have been transformed into a single whole: Deme.

Antti Haapio (b.1964) is a photographer and photography teacher based in Tampere. The exhibition has received the support of the Arts Promotion Centre Finland TAIKE and the Finnish Cultural Foundation Pirkanmaa Fund.

anttihaapio.com

mariaandamanartcollective: sexforensics

Oracles 2022

mariaandamanartcollective
sexforensics

Pankronisia gendervariaatioita rikoksen, viettelyksen, väkivallan, sodan, parodia sacran, antipodin, bylinan ja allegorisuuden näkökulmasta 1400-luvulta alkaen.

Incoherent gender variations through crime, allurement, violence, war, parodia sacra, antipodean, bylyna and allegorical focalization from 15th century.

Heterogena gendervariationer genom brott, lockelse, våld, krig, parodia sacra, antipod, bylina och allegorisk perspektiv från 1400-talet.

 

mariaandamanartcollective (Outi Uski-Laurin & Timo Sguazzin) on helsinkiläinen, taiteen mahdollisuuksia ja rajoja koetteleva kollektiivi, joka perustettu v. 2021.

mariaandamanartcollective is Helsinki based collective, challenging possibilities of Art and it ́s borders, founded 2021.

Jari Järnström: Hetki / Moment

Hetki / Moment, 2022, akryyli, spraymaali ja öljy kankaalle, 100 x 81 cm
Photos: Timo Sguazzin, Jari Järnström
Jari Järnström: Hetki – maalauksia

Aloitan teosten maalaamisen akryyli- ja spraymaalein action painting -tekniikalla, jolla syntyy vapaata abstraktiota ja jossa hetkellisyys pääsee esille. Käytän märkää märälle -tekniikkaa. Tämän päälle jatkan öljyväreillä hitaammin ja harkitummin. Abstrakti ja figuratiivinen kohtaavat samassa kuvassa. Teosteni kantavia teemoja ja aiheita ovat ihminen ja ihmisyys, sekä erinäiset viittaukset avaruuteen ja populaarikulttuuriin. Viitemateriaalina käytän internetistä löytämääni kuvamateriaalia, jota häivytän niin ettei kuvan alkuperää enää voi tunnistaa.

Yksityisnäyttelyni ”Hetki” Helsingissä Galleria A2:ssa koostuu maalauksista, jotka ovat syntyneet viimeisen vuoden aikana. Olen pyrkinyt nyt ilmavaan ja raikkaaseen väri-imaisuun monen vuoden ruskean värin käytön jälkeen. Musta väri tuo sommitteluun kontrastia pastellisävyjen rinnalle. Maalausteni ihmishahmot ovat sulkeutuneet omiin ajatuksiinsa ja heitä ympäröi värisumu.

 

 Jari Järnström on helsinkiläinen taidemaalari (s.1960 Lahti) ja opiskeli kuvataidetta Oriveden Opiston kuvataidelinjalla, Kankaanpään taidekoulussa ja Kuvataideakatemiassa (nyk. Taideyliopiston Kuvataideakatemia), josta hän valmistui kuvataiteen maisteriksi vuonna 2003. 

 Järnström on pitänyt viime vuosina noin yhden yksityisnäyttelyn vuodessa ja osallistunut useisiin ryhmä- ja yhteisnäyttelyihin niin kotimaassa kuin ulkomailla. Yhteis- ja ryhmänäyttelyihin ulkomailla hän on osallistunut Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Latviassa, Venäjällä, Saksassa, Ranskassa, Britanniassa, Italiassa, Unkarissa, Portugalissa, Brasiliassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa. Viimeisimmät yksityisnäyttelyt Järnströmillä oli Galerie Pleikussa Berliinissä 22.3.-2.4.2022 ja Loviisan Taidekeskus Almintalossa 25.10.-13.11.2022.

• Kotisivu: https://jarijarnstrom.weebly.com
• Kuvataiteilijamatrikkeli: https://kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija/jari-jarnstrom

_____________

 

Jari Järnström: Moment – Paintings

I start my painting process with acrylic and spray paint, using the technique of action painting, which creates free abstraction and where momentariness can come to the fore. I use the wet-on-wet technique. From there, I continue with oil colours more slowly and carefully. The abstract and the figurative meet in the same picture. The themes and subjects of my works are man and humanity, as well as various references to space and popular culture. As reference material, I use images found on the internet, which I fade so that the origin of the image is beyond recognition.

My solo exhibition “Moment” at Galleria A2 in Helsinki consists of paintings created last year. I have now strived for an airy and fresh colour impression after many years of using the colour brown. The colour black brings contrast to the composition beside the pastel shades. The human figures in my paintings are absorbed in their own thoughts and surrounded by a mist of colour.

Jari Järnström is a painter from Helsinki (b.1960 in Lahti) who has studied visual arts at Orivesi High School (Department of Fine Arts), at Kankaanpää Art School and at the Academy of Fine Arts in Helsinki (now University of Arts Helsinki, Academy of Fine Arts) graduating as a Master of Fine Arts in 2003.

In recent years, Järnström has held about one solo exhibition a year and participated in several collective and group exhibitions in Sweden, Denmark, Estonia, Latvia, Russia, Germany, France, Britain, Italy, Portugal, Brazil, the United States and Japan. Järnström’s most recent solo exhibitions were held at Galerie Pleiku in Berlin from 22 March to 2 April 2022 and at Art Center Almintalo in Loviisa from 25 October to 13 November 2022.

• Website: https://jarijarnstrom.weebly.com
• Artist Register: https://kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija/jari-jarnstrom