Antti Haapio: Deemi

Deemi-näyttelyn nimi viittaa populaatioon sekä yksilön ja yhteisön – alkion ja joukon – väliseen suhteeseen. Näyttely koostuu valokuvasarjoista, joiden aiheena on esimerkiksi lapio, hammasharja, kirja tai jakkara. Näyttelyn teokset esittävät aiheensa suoraan, mutta ne ovat myös vertauskuvia ihmisistä ja ihmisyhteisöistä.

Deemi-näyttely koskettelee ilmiötä, jossa yksittäinen ilmentymä mielletään osaksi laajempaa kokonaisuutta. Usein todellisuus liian runsaslukuisine yksityiskohtineen näyttäytyy kaaoksena ja hallinnan tunne menetetään. Tästä muodostuu tarve yleistää ilmentymiä, yritys luoda järjestystä luokittelemalla asioita. Tämä prosessi harvoin tekee oikeutta yksittäiselle ilmentymälle. Yhteisö ja sen toimivuus on ensisijaista, mutta myös yksilön olemassaolon ainutlaatuisuuden ja ainutkertaisuuden tunnistaminen on tärkeää.

Näyttelyn teosten lähtökohtana on yksinkertaiset, pelkistetyt visuaaliset havainnot. Nämä irralliset kuvalliset ideat on yhdistetty näyttelyn teeman alle yhdeksi kokonaisuudeksi.

Antti Haapio (s. 1964) on tamperelainen valokuvaaja ja valokuvauksen opettaja. Näyttelyä ovat tukeneet Taiteen edistämiskeskuksen ja Suomen kulttuurirahaston Pirkanmaan rahastot.

anttihaapio.com

 

DEME

 

The name Deme refers to a population and a relationship of an individual and society. The exhibition consists of a series of photographs with one subject – for example a shovel, a toothbrush, a book or a stool – that is a direct metaphor explaining people and human communities.

In the Deme exhibition a single manifestation is perceived as part of a larger whole. The sense of control is lost inside a chaotic reality composed by far too many details. From this arises the need to generalize manifestations, an attempt to create order by classifying things.The priorities are the community and its functionality, but it is also important to recognize the uniqueness of each individual’s existence.

The works presented are based on simple, streamlined visual observations, that have been transformed into a single whole: Deme.

Antti Haapio (b.1964) is a photographer and photography teacher based in Tampere. The exhibition has received the support of the Arts Promotion Centre Finland TAIKE and the Finnish Cultural Foundation Pirkanmaa Fund.

anttihaapio.com

mariaandamanartcollective: sexforensics

Oracles 2022

mariaandamanartcollective
sexforensics

Pankronisia gendervariaatioita rikoksen, viettelyksen, väkivallan, sodan, parodia sacran, antipodin, bylinan ja allegorisuuden näkökulmasta 1400-luvulta alkaen.

Incoherent gender variations through crime, allurement, violence, war, parodia sacra, antipodean, bylyna and allegorical focalization from 15th century.

Heterogena gendervariationer genom brott, lockelse, våld, krig, parodia sacra, antipod, bylina och allegorisk perspektiv från 1400-talet.

 

mariaandamanartcollective (Outi Uski-Laurin & Timo Sguazzin) on helsinkiläinen, taiteen mahdollisuuksia ja rajoja koetteleva kollektiivi, joka perustettu v. 2021.

mariaandamanartcollective is Helsinki based collective, challenging possibilities of Art and it ́s borders, founded 2021.

Jari Järnström: Hetki / Moment

Hetki / Moment, 2022, akryyli, spraymaali ja öljy kankaalle, 100 x 81 cm
Photos: Timo Sguazzin, Jari Järnström
Jari Järnström: Hetki – maalauksia

Aloitan teosten maalaamisen akryyli- ja spraymaalein action painting -tekniikalla, jolla syntyy vapaata abstraktiota ja jossa hetkellisyys pääsee esille. Käytän märkää märälle -tekniikkaa. Tämän päälle jatkan öljyväreillä hitaammin ja harkitummin. Abstrakti ja figuratiivinen kohtaavat samassa kuvassa. Teosteni kantavia teemoja ja aiheita ovat ihminen ja ihmisyys, sekä erinäiset viittaukset avaruuteen ja populaarikulttuuriin. Viitemateriaalina käytän internetistä löytämääni kuvamateriaalia, jota häivytän niin ettei kuvan alkuperää enää voi tunnistaa.

Yksityisnäyttelyni ”Hetki” Helsingissä Galleria A2:ssa koostuu maalauksista, jotka ovat syntyneet viimeisen vuoden aikana. Olen pyrkinyt nyt ilmavaan ja raikkaaseen väri-imaisuun monen vuoden ruskean värin käytön jälkeen. Musta väri tuo sommitteluun kontrastia pastellisävyjen rinnalle. Maalausteni ihmishahmot ovat sulkeutuneet omiin ajatuksiinsa ja heitä ympäröi värisumu.

 

 Jari Järnström on helsinkiläinen taidemaalari (s.1960 Lahti) ja opiskeli kuvataidetta Oriveden Opiston kuvataidelinjalla, Kankaanpään taidekoulussa ja Kuvataideakatemiassa (nyk. Taideyliopiston Kuvataideakatemia), josta hän valmistui kuvataiteen maisteriksi vuonna 2003. 

 Järnström on pitänyt viime vuosina noin yhden yksityisnäyttelyn vuodessa ja osallistunut useisiin ryhmä- ja yhteisnäyttelyihin niin kotimaassa kuin ulkomailla. Yhteis- ja ryhmänäyttelyihin ulkomailla hän on osallistunut Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Latviassa, Venäjällä, Saksassa, Ranskassa, Britanniassa, Italiassa, Unkarissa, Portugalissa, Brasiliassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa. Viimeisimmät yksityisnäyttelyt Järnströmillä oli Galerie Pleikussa Berliinissä 22.3.-2.4.2022 ja Loviisan Taidekeskus Almintalossa 25.10.-13.11.2022.

• Kotisivu: https://jarijarnstrom.weebly.com
• Kuvataiteilijamatrikkeli: https://kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija/jari-jarnstrom

_____________

 

Jari Järnström: Moment – Paintings

I start my painting process with acrylic and spray paint, using the technique of action painting, which creates free abstraction and where momentariness can come to the fore. I use the wet-on-wet technique. From there, I continue with oil colours more slowly and carefully. The abstract and the figurative meet in the same picture. The themes and subjects of my works are man and humanity, as well as various references to space and popular culture. As reference material, I use images found on the internet, which I fade so that the origin of the image is beyond recognition.

My solo exhibition “Moment” at Galleria A2 in Helsinki consists of paintings created last year. I have now strived for an airy and fresh colour impression after many years of using the colour brown. The colour black brings contrast to the composition beside the pastel shades. The human figures in my paintings are absorbed in their own thoughts and surrounded by a mist of colour.

Jari Järnström is a painter from Helsinki (b.1960 in Lahti) who has studied visual arts at Orivesi High School (Department of Fine Arts), at Kankaanpää Art School and at the Academy of Fine Arts in Helsinki (now University of Arts Helsinki, Academy of Fine Arts) graduating as a Master of Fine Arts in 2003.

In recent years, Järnström has held about one solo exhibition a year and participated in several collective and group exhibitions in Sweden, Denmark, Estonia, Latvia, Russia, Germany, France, Britain, Italy, Portugal, Brazil, the United States and Japan. Järnström’s most recent solo exhibitions were held at Galerie Pleiku in Berlin from 22 March to 2 April 2022 and at Art Center Almintalo in Loviisa from 25 October to 13 November 2022.

• Website: https://jarijarnstrom.weebly.com
• Artist Register: https://kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija/jari-jarnstrom

 

Johanna Virtanen: Pinnan alla

Muisto, 2020, sekatekniikka 55 x 30 x 7cm

”Kaunis pinta kätkee alleen kauniin syvyyden.”

Tämä ranskalaisen filosofin, Simone Weilin ajatus taiteesta ja kauneudesta kiehtoo minua. Katson maailmaa silmin, jotka kaiken aikaa etsivät ja löytävät, ikään kuin tallentavat muistin kuva-arkistoihin kaikesta näkemästäni ne merkitykselliset ja metaforiset kuvat, jotka muodostuvat teosteni lähtökohdiksi. Meluisan arkihavainnon alla on merkityksiä pulppuavia, hiljaisia äänenpainoja. On hylättyjä esineitä, joihin aika on piirtänyt jälkensä. On poisheitettyjä, rikkoutuneita materiaaleja, jotka voisivat vielä loistaa ja vangita katsojan näkemään pintansa alla piilevän kauneuden ja muistuttaa luonnon ja ihmisen herkkyydestä, yhteydestä sekä mahdollisuuksista vaalia tätä yhteyttä.

Pinnan alla väreilee myös huoli planeettamme tilasta. Ihmisen toiminnan negatiiviset vaikutukset ympäristöön luovat usein dystooppista tarinaa tulevaisuudesta. Tämän rinnalle haluaisin teoksillani nostaa kertomuksen ihmisen inhimillisestä halusta luoda ympärilleen kauneutta ja etsiä kaikesta huolimatta toivon näköaloja.

Johanna Virtanen on Helsingissä asuva ja työskentelevä kuvataiteilija. Hän on pitänyt useita yksityisnäyttelyitä, sekä osallistunut lukuisiin yhteisnäyttelyihin niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Materiaalit ja niihin kietoutuvat visuaaliset ja sisällölliset viestit ovat hänen kolmiulotteisten teostensa keskiössä.

 

Beneath the Surface

“The beautiful surface hides a beautiful depth”

This idea of art and beauty expressed by French philosopher Simone Weil fascinates me. I look at the world with eyes that are constantly searching and finding, as if storing in the image archive of memory everything I see: significant and metaphorical images that are the starting point of my work. Beneath the din of everyday observation, quiet strains of meaning well forth. There are abandoned objects on which time has left its mark. There are discarded, broken materials that can still shine and rivet the viewer’s sight on the beauty hiding beneath their surface and recall the relationship of nature and man, their sensitivity, as well as the possibilities for fostering this relationship.

Beneath the surface, there also ripples concern about the state of our planet. The negative effects of human activity on the environment often create a dystopian story about the future. In addition, I would like to use my works to address the human desire to create beauty and, in spite of everything, to seek horizons of hope.

Johanna Virtanen is a visual artist who lives and works in Helsinki. She has held several solo exhibitions and participated in numerous joint exhibitions both in Finland and abroad. The materials and their intertwined visual and substantive messages are at the heart of her three- dimensional works.

Joe McGill: Phenonmena

What lies Beneath, 2016, objects, 8 x 4 x 6cm

Olen itseoppinut taiteilija ja syntynyt Irlannissa. Luova työskentelyni on monialaista, mutta olen keskittynyt pääosin maalaukseen, veistoon ja kirjoittamiseen. Työtapani on minimalistista ja mottoni on “vähemmän on enemmän”. Hengellisyys on kiinnostanut minua useiden vuosien ajan. Nuorinta minääni muokkasi kristinuskon jäykkyys ja erityisesti katolinen kirkko, jonka kuitenkin hylkäsin heti tilaisuuden tullen päättämällä ajatella vain itse. Kohtasin buddhalaisuuden lähes neljäkymmentä vuotta sitten ja jäin tutkimaan asiaa siitä lähtien. Yritän noudattaa joitain sen ohjeita ja harjoittaa meditaatiota joka päivä. Pyrin luomaan teoksiini hiljaisuutta lisäämällä niihin vain pienieleistä särmikkyyttä. Uskon, että nämä aiheet seuraavat teosteni eri tasoja punaisena lankana, olipa kyse sitten maalauksesta, veistoksesta, rakenteesta, esinekoosteesta tai runoudesta, kuten;

Silent

Still

Chime

Awaits

Wind

 

Teoksiani voidaan käyttää keskittymisapuna meditaatioon ja mietiskelyyn, mutta ei yksinomaan.

Joe McGill (s. 1955 Dublin, Irlanti) on Helsingissä asuva ja työskentelevä kuvataiteilija

______

I am a self taught artist, born in Ireland. I create through multiple disciplines but mainly painting, sculpture and the written word. I work in a minimal fashion, taking as gospel the maxim ‘less is more’. For many years I have been interested in things of a spiritual nature. My youngest self was moulded by the rigidity of Christianity, in particular the Catholic Church which however I discarded at the first opportunity in favour of simply thinking for myself. Buddhism came to me almost forty years ago, and I have made of it a study ever since. I try to keep some precepts and I practice meditation every day. I attempt to create a silence in my work with just a little edginess to it’s character. This I believe is the common thread that runs through the different facets of my output whether it be painting, sculpture, constructions, art trouvé or written poetry for example;

Silent

Still

Chime

Awaits

Wind

My work therefore may be used as a focus aid for meditation and contemplation, but not exclusively so. 

Joe MCGill (b. 1955 Dublin, Ireland) is a visual artist living and working in Helsinki, Finland.